رفتار ها و ویژگی کودکان تیز هوش در سنین متفاوت

0 1,042

کودک تیزهوش چیزی است که شاید همه مادران جهان علاقه به تکرارش داشته باشند و فرزند خود را به سمت چنین تعریفی سوق بدهند. مهم است که بدانیم تیزهوش بودن کودک، فقط یک لقب نیست و باید ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد. ضریب هوشی کودکان متفاوت است و این معنای مثبت و منفی ندارد.

در دهه‌های اخیر، توجه به مطالعه و فهم بهتر رفتار و ویژگی‌های کودکان با استعداد و تیزهوش، به عنوان یکی از موضوعات مهم در روانشناسی کودک، بسیار افزایش یافته است. این افزایش توجه ناشی از آگاهی بیشتر از اهمیت شناخت و پشتوانه‌های علمی درک بهتری از رشد و توسعه کودکان با استعداد است. تیزهوشی به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم در شناخت کودکان، علاوه بر اینکه می‌تواند به آن‌ها در کسب موفقیت تحصیلی و شغلی کمک کند، نقش مهمی در تعیین جهت توسعه شخصیت و احساس رضایت زندگی آن‌ها ایفا می‌کند.

روانشناسان و محققان، با توجه به اهمیت این موضوع، از روش‌ها و ابزارهای متنوعی برای مطالعه رفتارها و ویژگی‌های کودکان تیزهوش در سنین مختلف استفاده می‌کنند. پیشرفت‌های روانشناسی در این زمینه به ما کمک می‌کند تا الگوهای رفتاری، مشکلات احتمالی و نیازهای آن‌ها را بهتر درک کنیم و راهکارهایی برای حمایت از رشد سالم ذهنی و اجتماعی آن‌ها ارائه دهیم.

در این مقاله، ما به بررسی رفتارها و ویژگی‌های کودکان تیزهوش در سنین مختلف همچنین انواع هوش در کودکان خواهیم پرداخت و سعی خواهیم کرد تا با استفاده از جدیدترین تحقیقات و دیدگاه‌های روانشناختی، بهترین شیوه‌های حمایت از این گروه از کودکان را معرفی کنیم.

کودک تیزهوش

کودکان تیزهوش چه علائمی دارند؟

کودک تیزهوش، شامل هر کودکی است که به طور طبیعی دارای درجه بالایی از توانایی ذهنی عمومی یا توانایی فوق‌العاده در حوزه‌ای خاص از فعالیت یا دانش باشد.

کودکان تیزهوش ممکن است دارای علائم و ویژگی‌های مختلفی باشند که معمولاً نشانه‌هایی از استعداد و هوش بالایشان است. این علائم می‌توانند در زمینه‌های مختلفی از جمله ذهنی، اجتماعی، عاطفی و فیزیکی ظاهر شوند. برخی از این علائم عبارتند از:

  • خواندن و نوشتن زودرس:

کودکان تیزهوش معمولاً بسیار زودتر از همسالانشان شروع به خواندن و نوشتن می‌کنند و ممکن است از سنین پیش از مدرسه توانایی خواندن کلمات و حتی جملات ساده را داشته باشند.

  • تسلط بر مفاهیم پیچیده:

 این کودکان به راحتی می‌توانند مفاهیم پیچیده ریاضی، علوم و دیگر حوزه‌های ذهنی را درک کنند و به سرعت یاد بگیرند.

  • حافظه قوی:

 آن‌ها دارای حافظه‌های قوی هستند و ممکن است به خوبی اطلاعات را به خاطر بسپارند و از آن‌ها در زمان مناسب استفاده کنند.

  • فعالیت ذهنی بالا:

کودکان تیزهوش معمولاً دارای فعالیت ذهنی فراوانی هستند و علاقه زیادی به حل مسائل پیچیده و تفکر خلاق دارند.

  • خلاقیت بالا:

 کودکان ممکن است ایده‌ها و راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای مسائل پیش رو داشته باشند و به سرعت به راه‌حل‌های جدید برای مشکلات برسند.

  • تفکر پراکنده:

گاهی اوقات کودکان تیزهوش دارای تفکر پراکنده‌ای هستند و علاقه‌مند به چیزهای مختلفی در یک زمان هستند.

  • علاقه به مطالعه و یادگیری:

 آن‌ها عموماً به طور فزاینده‌ای به مطالعه علاقه مند هستند و به سرعت موضوعات مختلف را یاد می‌گیرند.

  • توانایی اجتماعی:

برخی کودکان تیزهوش مهارت‌های اجتماعی بالایی دارند و ممکن است برای برقراری ارتباط با همسالان و بزرگسالان از توانایی‌های خود استفاده کنند.

این علائم و ویژگی‌ها می‌توانند به عنوان نشانه‌هایی از استعداد و هوش بالای کودکان تیزهوش مورد توجه قرار گیرند. اما لازم به ذکر است که هر کودک و شخصیت‌‌اش منحصر به فرد است و برخی از این علائم ممکن است در برخی از کودکان نادیده گرفته شوند یا با توجه به شرایط مختلف، به صورت متفاوتی ظاهر شوند.

به طور کلی می‎توان برای کودکان تیزهوش علائم کلی زیر را در نظر گرفت:

  • حس کنجکاوی بالا
  • قابلیت ادراک شناختی قابل توجه
  • واژگان گسترده
  • خلاقیت بالا
  • توانایی ذهنی بالا (IQ بالا)
  • قابلیت در حوزه دانش خاص (هنر و …)
  • توانایی بالای یادگیری
  • شوخ­طبعی بالا
  • کمال­گرایی
  • بازه­ی توجه گسترده و دراز مدت
  • ادراک هیجانی بالا
  • قدرت مشاهده­گری بالا
  • تفکر خلاق
  • قدرت رهبری
  • اطلاعات عمومی بالا
  • ظرفیت حافظه بالا
  • حساسیت گسترده
  • استدلال انتزاعی
  • قدرت تمرکز بالا
  • خواندن در سنین پایین­تر

حساسیت نسبت به موارد انتزاعی­تر نظیر عدالت

علائم تیزهوشی در کودکان

ویژگی کودکان تیزهوش در سن ۵ تا ۷ سالگی (پیش از شروع مدرسه)

در سنین ۵ تا ۷ سالگی، کودکان تیزهوش ممکن است ویژگی‌ها و علائم خاصی داشته باشند که نشانگر هوش و استعداد ذهنی آن‌ها است. در این دوره، کودکان تیزهوش معمولاً با ویژگی‌ها و رفتارهایی مشخص، از همسالانشان تمایز می‌یابند. برخی از ویژگی‌های کودکان تیزهوش در این سنین عبارتند از:

  1. دارای واژگان و دانش زبانی بالا

 این کودکان معمولاً دارای دایره واژگان و دانش زبانی بسیار گسترده‌ای هستند و ممکن است علاقه زیادی به استفاده از کلمات پیچیده و جملات پرمعنا داشته باشند.

  1. توانایی حل مسائل:

 آن‌ها معمولاً با توانایی بالایی به حل مسائل ریاضی، مسائل منطقی و معمای‌های پیچیده می‌پردازند و به سرعت به راه‌حل‌های منطقی می‌رسند.

  1. خلاقیت:

کودکان تیزهوش در این سن ممکن است نشانه‌هایی از خلاقیت و تفکر خلاقانه در طراحی، نقاشی، ساخت و ساز و بازی‌های دیگر نشان دهند.

  1. علاقه به مطالعه و یادگیری:

آن‌ها به طور فزاینده‌ای به مطالعه و یادگیری علاقه مند هستند و احتمالاً به راحتی می‌توانند موضوعات جدید را یاد بگیرند.

  1. پرسشگری:

کودکان تیزهوش در این سن معمولاً دارای روحیه پرسشگری بالا هستند و به طور فعال سوالاتی درباره موضوعات مختلف مطرح می‌کنند تا به درک عمیق‌تری از مفاهیم برسند.

  1. تفکر خلاق در بازی:

آن‌ها در بازی‌ها و فعالیت‌های دستی به تفکر خلاقانه مشغول می‌شوند و ممکن است راه‌حل‌های نوآورانه برای مسائل مختلف ارائه دهند.

  1. توجه طولانی مدت:

کودکان تیزهوش در این سن معمولاً توانایی دارند که برای مدت زمان طولانی‌تری به موضوعات خاص توجه کنند و در تمرکز خود پایدار باشند.

  1. توانایی در حل مشکلات اجتماعی:

آن‌ها ممکن است توانایی بالایی در حل مشکلات اجتماعی داشته باشند و به راحتی با همسالان خود ارتباط برقرار کنند.

این ویژگی‌ها تنها چند نمونه از ویژگی‌هایی هستند که کودکان تیزهوش در سنین ۵ تا ۷ سالگی ممکن است داشته باشند. اما همواره لازم است توجه داشت که هر کودک شخصیتی منحصر به فرد دارد و ممکن است ویژگی‌ها و رفتارهای مختلفی داشته باشد.

انواع کودکان تیزهوش

در اکثر کشورها، تعریف غالب تیزهوشی، ضریب هوشی یا IQ  ۱۳۰ یا بالاتر از آن است. با این حال، مدارس به طور فزاینده­ای از معیارهای چندگانه­ای جهت بررسی هوشبهر استفاده می­کنند و طیف گسترده­ای از توانمندی­ها، از جمله توانایی­های کلامی، ریاضی، فضایی-بصری، موسیقیایی، بین­فردی و دورن فردی را ارزیابی می­کنند.

کودکان تیزهوش به دلایل مختلف و با توجه به ویژگی‌ها و ویژه‌گی‌هایشان می‌توانند به انواع مختلفی تقسیم شوند. در زیر به برخی از انواع کودکان تیزهوش اشاره می‌شود:

  • کودکان تیزهوش انتقالی:

 این کودکان توانایی بالقوه بالایی در انتقال اطلاعات و دانش از یک حوزه به حوزه دیگر دارند. به عبارت دیگر، آن‌ها قادرند دانش و مهارت‌های خود را از یک زمینه به زمینه دیگر منتقل کنند. مثلاً کودکی که در ریاضیات بسیار ماهر است، ممکن است بتواند این توانایی را به حل مسائل در زمینه‌های دیگر مانند علوم، هنر یا موسیقی اعمال کند.

  • کودکان تیزهوش ابتکاری:

 این افراد دارای خلاقیت بالا و توانایی برتری در ایجاد ایده‌ها و راه‌حل‌های نوآورانه هستند. آن‌ها معمولاً به طور خلاقانه به مسائل و چالش‌ها نگریسته و راه‌حل‌های نوینی برای آن‌ها پیشنهاد می‌دهند.

  • کودکان تیزهوش هنری:

این کودکان دارای استعداد ویژه‌ای در زمینه‌های هنری مانند نقاشی، موسیقی، نمایش و … هستند. آن‌ها معمولاً توانایی بالقوه‌ای در بیان احساسات و افکار خود از طریق هنر دارند و ممکن است در این حوزه‌ها به برتری نسبت به همسالانشان برسند.

  • کودکان تیزهوش ریاضی:

این افراد دارای استعداد بسیار بالا در زمینه ریاضیات و علوم تحلیلی هستند. آن‌ها ممکن است با سرعت بالایی مفاهیم ریاضیاتی را درک کنند و به سرعت به راه‌حل‌های مسائل پیچیده برسند.

  • کودکان تیزهوش کلامی:

 این کودکان دارای استعداد و توانایی بالقوه‌ای در زمینه مهارت‌های زبانی مانند خواندن، نوشتن، سخنرانی و بحث هستند. آن‌ها ممکن است دارای دایره واژگان بسیار گسترده‌ای باشند و توانایی بالایی در بیان افکار و ایده‌های خود داشته باشند.

  • کودکان تیزهوش چند بعدی:

این افراد دارای استعداد و توانایی بالقوه‌ای در زمینه مهارت‌های فضایی هستند، مانند ساختاردهی، طراحی، حل مسائل هندسی و … آن‌ها ممکن است به سرعت الگوها و روابط فضایی را درک کنند و با استفاده از آن‌ها به حل مسائل پیچیده بپردازند.

همه این انواع کودکان تیزهوش نشان‌دهنده تنوع و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که هر کدام از آن‌ها می‌تواند به شیوه‌های مختلفی در زندگی و تعامل با محیط پاسخ دهد. در این میان موضوع استعدادیابی کودکان بسیار اهمیت دارد.

انواع کودک تیز هوش

نحوه شناسایی کودکان تیزهوش

شناسایی کودکان تیزهوش ممکن است به دلیل پیچیدگی و ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها، چالش‌هایی را ایجاد کند. با این حال، تعدادی از روش‌ها و ابزارها برای شناسایی این افراد وجود دارد که می‌تواند به تشخیص استعدادهای ذهنی آن‌ها کمک کند. در زیر به برخی از این روش‌ها اشاره شده است:

  • مصاحبه با والدین و معلمان: برخی از والدین و معلمان ممکن است دارای مشاهدات مفیدی درباره ویژگی‌های تیزهوشی کودکان باشند. مصاحبه با آن‌ها و درخواست نظراتشان می‌تواند به شناخت بهتری از رفتار و عملکرد کودک در محیط‌های مختلف منجر شود.
  • استفاده از آزمون‌های استعداد: استفاده از آزمون‌های استعداد و هوش مانند آزمون‌های ویسلر، Stanford-Binet و Raven’s Progressive Matrices می‌تواند به شناسایی کودکان تیزهوش کمک کند. این آزمون‌ها اغلب به معیارهای استانداردی برای اندازه‌گیری هوش و استعداد کودکان ارائه می‌دهند.
  • مشاهده رفتار و عملکرد: مشاهده رفتار و عملکرد کودک در محیط‌های مختلف مانند خانه، مدرسه و فضاهای باز می‌تواند نشان دهنده ویژگی‌های تیزهوشی باشد. به دنبال علایمی از برتری در زمینه‌هایی مانند زبان، ریاضیات، علوم، هنر یا فضایی بودن کودکان می‌تواند برای شناسایی استعدادهای ذهنی آن‌ها مفید باشد.
  • برنامه‌های آموزشی خاص: مدارس و برنامه‌های آموزشی خاصی وجود دارند که برای شناسایی و پشتیبانی از کودکان تیزهوش در مرکز استعدادیابی کودکان طراحی شده‌اند. این برنامه‌ها ممکن است شامل کلاس‌های توسعه استعداد، گروه‌های کاری تیزهوشان و رویکردهای آموزشی خاص برای این گروه از کودکان باشد.
  • استفاده از پرسشنامه‌ها: پرسشنامه‌هایی که به والدین و معلمان اجازه می‌دهند تا ویژگی‌های مختلف کودک را ارزیابی کنند می‌تواند مفید باشد. این پرسشنامه‌ها معمولاً به ارزیابی علایمی از هوش، خلاقیت، ویژگی‌های فردی و رفتارهای اجتماعی کودکان می‌پردازند.

ترکیبی از این روش‌ها و ابزارها می‌تواند به شناسایی کودکان تیزهوش کمک کند. همچنین، مهم است که در این فرآیند به توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد هر کودک باشیم و از روش‌های گوناگونی برای تشخیص استعدادهای ذهنی آن‌ها استفاده کنیم.

براساس تئوری­های مختلف، سه روش متفاوت برای آموزش کودکانی که از نظر ذهنی و تحصیلی نسبت به همسالان خود در سطوح بالاتری قرار دارند، وجود دارد:

  1. آموزش جهشی، که به موجب آن به کودک تیزهوش این امکان داده می‌شود مطالب را با سرعت بالاتری نسبت به کودکان عادی آموخته یا با سرعت بیشتری به مقاطع بالاتر دست یابند.
  2. غنی­سازی، که به موجب آن کودک تیزهوش در مقاطع معمول با سرعت معمول کار می­کند، اما با برنامه درسی وی در جریان انواع فعالیت­های آموزشی و تکمیلی غنی می­شود.
  3. تمایزگذاری، که به موجب آن کودکان با هوشبهر یا IQ بالا در کلاس­های خاص جهش یا غنی­سازی را دریافت می­کنند.

نتیجه گیری

در این مقاله، به بررسی ویژگی‌ها، علائم، و انواع کودکان تیزهوش در سنین مختلف و نحوه شناسایی آن‌ها پرداختیم. کودکان تیزهوش معمولاً دارای استعداد و ویژگی‌هایی منحصر به فرد در زمینه‌هایی مانند زبان، ریاضیات، علوم، هنر و چند بعدی هستند. آن‌ها ممکن است در رفتار و عملکردشان نشانه‌هایی از خلاقیت، پرسشگری، تفکر پراکنده، و توانایی بالای حل مسائل داشته باشند.

برای شناسایی کودکان تیزهوش، می‌توان از روش‌های مختلفی مانند مصاحبه با والدین و معلمان، استفاده از آزمون‌های استعداد، مشاهده رفتار و عملکرد، برنامه‌های آموزشی خاص، و استفاده از پرسشنامه‌ها استفاده کرد. ترکیبی از این روش‌ها و ابزارها می‌تواند به شناسایی کودکان تیزهوش و پشتیبانی از آن‌ها در رشد و توسعه استعدادهای ذهنی‌شان کمک کند.

اهمیت شناخت و پشتوانه‌های علمی درک بهتر از رفتار و ویژگی‌های کودکان تیزهوش از اهمیت بالایی برخوردار است. این شناخت به والدین، معلمان و افراد مرتبط دیگر امکان می‌دهد تا به بهترین شیوه‌های حمایت از رشد و توسعه سالم ذهنی و اجتماعی این گروه از کودکان بپردازند.

در نهایت، تشخیص و پشتیبانی از کودکان تیزهوش نه تنها به آن‌ها کمک می‌کند تا استعدادهای خود را به نحو احسن به کار بگیرند، بلکه به جامعه نیز کمک می‌کند تا از توانمندی‌های این افراد بهره‌برداری کرده و منابع بشری خود را به بهترین شکل مدیریت کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.