علائم و راهکارهای درمانی برای اختلال ارتباط اجتماعی در کودکان یا پراگماتیک

منکا
وبلاگ
6 بازدید
2 روز پیش
این مقاله را در 8 دقیقه بخوانید!

علائم و راهکارهای درمانی برای اختلال ارتباط اجتماعی در کودکان یا پراگماتیک

آنچه خواهید خواند:

هر کودکی به روش منحصر به فرد خود ابراز وجود می‌کند. برخی از کودکان به طور طبیعی پرحرف هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به زمان بیشتری برای صحبت کردن نیاز داشته باشند. اما اگر به نظر می‌رسد فرزند شما با وجود داشتن مهارت‌های زبانی و هوش بالا، در برقراری ارتباط، ادامه دادن مکالمه یا درک احساسات دیگران به شدت مشکل دارد، باید دلیل این عارضه را جستجو کنید؛ زیرا شاید مشکل چیزی بیش از خجالتی بودن یا لجبازی کودکان باشد. ممکن است این مسئله به وضعیتی اشاره داشته باشد که به عنوان اختلال ارتباط اجتماعی در کودکان شناخته می‌شود.

در کودکان به این عارضه، اختلال عملگرایی نیز می‌گویند. مادران بعد از اینکه متوجه می‌شوند فرزندشان در دوست‌یابی، درک احساسات یا دنبال کردن جریان طبیعی مکالمه مشکل دارد، نگران‌ می‌شوند. اما باید گفت این مادران تنها نیستند و مهمتر از همه، کمک‌های موثری برای آنها وجود دارد. در این وبلاگ، هر آنچه را که باید در مورد SCD بدانید بررسی خواهیم کرد. از علل و علائم این عارضه گرفته تا تفاوت آن با اوتیسم، نحوه تشخیص و مهمتر از همه روش حمایت از فرزندتان از طریق درمان و ابراز عشق را توضیح می‌دهیم.

اختلال ارتباط اجتماعی (پراگماتیک) چیست؟

اختلال ارتباط اجتماعی در کودکان

اختلال ارتباط اجتماعی در کودکان یک بیماری عصبی-رشدی است که به طور خاص بر مهارت‌های زبان کاربردی کودک و توانایی استفاده مناسب از زبان در موقعیت‌های اجتماعی  تأثیر می‌گذارد.

کودکان مبتلا به SCD به طور معمول می‌توانند جملات را تشکیل دهند و کلمات را به درستی تلفظ کنند اما در به کارگیری زبان طی مکالمات، درک نشانه‌های اجتماعی یا پیروی از قوانین نانوشته تعامل مشکل دارند.

 SCD می‌تواند بر عملکرد کودک در مدرسه، توانایی ایجاد دوستی و سلامت روانی کلی او تأثیر بگذارد. بدون کمک گرفتن از روش درمانی زودهنگام، ممکن است به مرور زمان بر تمرکز در کودکان و عزت نفس آنها نیز تأثیر منفی داشته باشد.

علائم و نشانه‌های اختلال ارتباط اجتماعی (SCD) در کودکان

علائم این عارضه می‌توانند متفاوت باشند. این علائم ممکن است با خجالتی بودن کودک یا اختلالات روانی در کودکان شباهت‌هایی داشته باشند، اما اختلال ارتباط اجتماعی در کودکان یک بیماری متمایز و قابل تشخیص است. شایع‌ترین علائم اختلال عملگرا در کودکان را در بخش‌های بعدی توضیح می‌دهیم.

تماس چشمی محدود

آنها اغلب از نگاه کردن به دیگران در طول مکالمات اجتناب می‌کنند و این امر تعامل عاطفی را دشوار می‌کند.

مشکل در درک زبان بدن یا حالات چهره

این کودکان نشانه‌های غیرکلامی را اشتباه تفسیر کنند یا حتی آنها را متوجه نشوند. تعامل اجتماعی به شدت به نشانه‌های غیرکلامی مانند حرکات، لحن صدا، حالات چهره و زبان بدن متکی است.

کودکانی که اختلال عملگرایی دارند اغلب در تشخیص این سیگنال‌ها ناتوان هستند. به عنوان مثال، ممکن است متوجه نشوند که کسی حوصله‌اش سر رفته، ناراحت است یا می‌خواهد مکالمه را تمام کند.

در نتیجه، ممکن است به صحبت کردن یا رفتار نامناسب ادامه دهند، بدون اینکه متوجه شوند رفتارشان چگونه بر دیگران تأثیر می‌گذارد. این  مسئله می‌تواند به اختلالات روانی در کودکان، مانند اضطراب یا ناامیدی ناشی از شکست‌های مکرر اجتماعی، منجر شود.

مشکل داشتن در شروع کردن یا ادامه دادن گفتگو

کودکان مبتلا به اختلال ارتباط اجتماعی خیلی زیاد یا خیلی کم صحبت کند، در نوبت‌گیری مشکل داشته باشد یا نتواند روی موضوعی تمرکز کند.

عدم آگاهی از هنجارهای اجتماعی

آنها ممکن است فضای شخصی را درک نکنند، اغلب حرف کسی را قطع کنند یا نسبت به یک موقعیت، رفتار نامناسبی داشته باشند.

انزوا و عدم دوستی

چنین کودکانی ترجیح دهند به تنهایی بازی کنند و در دوست‌یابی یا حفظ دوست مشکل داشته باشند.

تفسیر تحت‌اللفظی زبان

کودکان مبتلا به SCD به طور معمول زبان را به صورت تحت‌اللفظی و ملموس درک می‌کنند، یعنی شاید:

  • عباراتی مانند “مرغش یک پا دارد” یا “مرغ همسایه غاز است” را به معنای واقعی کلمه در نظر بگیرند.
  • با شوخی‌ها، کنایه‌ها یا استعاره‌ها گیج شوند.
  • معانی پنهان در ارتباطات غیررسمی یا عاطفی را از دست بدهند.

مشکل تفسیر تحت اللفظی می‌تواند به بروز لحظات ناخوشایند، سوءتفاهم یا حتی پریشانی عاطفی منجر شود.

دلایل ابتلا به اختلال پراگماتیک و ریشه‌های ژنتیکی آن

دلایل ابتلا به اختلال پراگماتیک و ریشه‌های ژنتیکی آن

مانند بسیاری از اختلالات رشدی، اختلال ارتباط اجتماعی در کودکان هیچ علت واحدی ندارد، بلکه ترکیبی از عوامل مؤثر است و در بخش‌های بعدی اصلی‌ترین دلایل را توضیح می‌دهیم.

عوامل ژنتیکی و عصبی

 تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به SCD اغلب تفاوت‌هایی با سایر کودکان در رشد مغز خود دارند و ممکن است سابقه خانوادگی، اختلالات ارتباطی یا ناتوانی‌هایی در یادگیری نیز داشته باشند.

اضطراب اجتماعی

برخی از کودکان به دلیل نگرانی یا ترس بیش از حد، در موقعیت‌های اجتماعی رفتارهای اجتنابی از خود نشان می‌دهند.

الگوهای ارتباطی اولیه ضعیف

تعاملات متناقض یا مشکلات احساسی در دوران اولیه کودکی می‌تواند بر رشد مهارت‌های عملی آنها تأثیر بگذارد.

محیط خانواده

فقدان حمایت عاطفی، اصول نادرست تربیت کودک یا خانه‌های پراسترس می‌توانند در چالش‌های ارتباطی و بهبود نحوه ارتباط موثر با کودک  نقش داشته باشند.

چه مهارت‌هایی تحت تأثیر اختلال ارتباط اجتماعی در کودکان قرار می‌گیرند

اختلال ارتباط اجتماعی در کودکان (SCD) در درجه اول بر مهارت‌های عملی زبان تأثیر می‌گذارد. مهارت‌هایی که برای تعامل مؤثر ضروری هستند. توانایی‌های تحت تاثیر، شامل موارد زیر هستند:

  • رعایت نوبت در مکالمه
  • ادامه دادن بحث مرتبط با موضوع مکالمه
  • درک و استفاده از حرکات و زبان بدن
  • تنظیم زبان بر اساس شنونده یا موقعیت
  • درک طنز، اصطلاحات و زبان غیرمستقیم
  • پاسخ مناسب به احساسات و نشانه‌های اجتماعی

بدون این مهارت‌ها، حتی کودکان باهوش نیز ممکن است دست‌وپا چلفتی یا منزوی به نظر برسند که این امر بر رشد تحصیلی و عاطفی آنها تأثیر دارد.

تفاوت‌های اختلال پراگماتیک با اوتیسم و سایر اختلالات ارتباطی

اختلال ارتباط اجتماعی یکی از اختلالات مربوط به کودکان اوتیسم (ASD) و سایر اختلالات زبانی مهم است که البته با اختلال اوتیسم تفاوت‌هایی دارد.

در جدول زیر اصلی‌ترین تفاوت‌های اختلال پراگماتیک کودکان با اوتیسم و سایر اختلالات ارتباطی را ذکر می‌کنیم:

ویژگی مورد نظر اختلال اوتیسم اختلال ارتباط اجتماعی اختلال تاخیر در یادگیری زبان
دستور زبان نرمال شاید با تاخیر اغلب با تاخیر
ارتباط غیرکلامی دارای اختلال دارای اختلال اغلب طبیعی
رفتار تکراری ندارد دارد ندارد
تقابل اجتماعی ضعیف دارای اختلال شدید اغلب سالم
رشد شناختی طبیعی یا بالاتر از حد معمول متغیر طبیعی

فراموش نکنید کودکان اوتیسم اغلب چالش‌های رشدی گسترده‌تری از جمله علایق محدود و رفتارهای تکراری دارند، در حالی که کودکان مبتلا به SCD به طور عمده در نحوه برقراری ارتباط مشکل دارند.

راه‌های تشخیص و ارزیابی اختلال ارتباط اجتماعی در کودکان

برای تشخیص این اختلال در کودک ارزیابی کامل توسط یک آسیب‌شناس گفتار و زبان یا روانشناس کودک ضروری است. فرآیند تشخیص و ارزیابی این اختلال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مصاحبه با والدین و پرسشنامه
  • مشاهدات در محیط‌های طبیعی (مثلاً کلاس درس، زمین بازی)
  • آزمون‌های استاندارد برای ارزیابی زبان، ارتباط غیرکلامی و تعامل اجتماعی

تشخیص زودهنگام، اغلب در حدود سنین ۴ تا ۵ سالگی، کلید مؤثر برای درمان این عارضه است. والدینی که متوجه علائم اولیه می‌شوند، نباید در مشورت با متخصصان تردید کنند، به خصوص اگر فرزندشان از نظر اجتماعی منزوی، بیش از حد خجالتی یا ناتوان در برقراری ارتباط با همسالان خود به نظر می‌رسد.

روش‌های درمان و راهکارهای بهبود اختلال پراگماتیک در کودکان

روش‌های درمان و راهکارهای بهبود اختلال پراگماتیک در کودکان

درمان اختلال عملگرایی در کودکان نیازمند روش‌هایی چندوجهی است که در بخش‌های بعدی این راهکارها را به طور خلاصه معرفی می‌کنیم.

آموزش مهارت‌های اجتماعی

فعالیت‌های گروهی، بازی‌ها و ایفای نقش به کودکان کمک می‌کند تا تعامل اجتماعی را در یک محیط سرگرم‌کننده و حمایتی تمرین کنند.

درمان شناختی-رفتاری (CBT)

 به کاهش اضطراب در موقعیت‌های اجتماعی کمک می‌کند و الگوهای فکری سالم را ترویج می‌دهد.

گفتاردرمانی

متخصصان با استفاده از تمرین‌های ساختاریافته روی اهداف خاص زبان و ارتباط کار می‌کنند.

آموزش والدین

آموزش والدین در مورد نحوه برقراری ارتباط مؤثر با کودکان و تقویت مهارت‌ها در خانه بسیار کاربردی است. همچنین باید‌ به طور مداوم اصول تربیت فرزند را به کار گیرید تا کودک شما زودتر بهبود یابد.

فناوری آموزشی

ابزارهایی مانند برنامه‌های تعاملی یا مدل‌سازی ویدیویی، یادگیری را به شیوه‌ای بازی شکل پشتیبانی می‌کنند.

گروه‌درمانی

تعامل همسالان و تمرین در زمان واقعی با بازخورد خوبی همراه است؛ زیرا کودکان را به برقراری ارتباط تشویق می‌کند.

در نهایت اینکه ثبات در محیط خانه و مدرسه برای موفقیت بسیار مهم است. کودکان زمانی رشد می‌کنند که آموزش نظم به کودک با شفقت و ارتباط متعادل همراه باشد.

نقش والدین و مربیان در کمک به کودکان مبتلا به اختلال ارتباط اجتماعی

نقش والدین و مربیان در کمک به کودکان مبتلا به اختلال ارتباط اجتماعی

سیستم حمایتی پیرامون کودک مبتلا به SCD نقش محوری ایفا می‌کند. در اینجا یکی از مهم‌ترین مسائل صبوری والدین است. باید به کودک خود زمان بیشتری برای پردازش و پاسخ دادن بدهید.

رفتارهای اجتماعی را برای آنها الگوسازی کنید. برای مثال نحوه سلام کردن، پاسخ دادن و نوبت گرفتن را نشان دهید. همچنین آنها را به انجام فعالیت‌های اجتماعی مناسب تشویق کنید.

برای مثال ورزش، باشگاه‌ها یا قرارهای بازی، فضایی امن برای یادگیری فراهم می‌کنند.انتظارات واضح از فرزند خود داشته باشید. توصیه می‌کنیم از برنامه‌های بصری و روال‌های قابل پیش‌بینی برای کاهش اضطراب استفاده کنید.

حتی می‌توانید به خاطر پیروزی‌های کوچک جشن بگیرید. در واقع باید پیشرفت‌ها را برای ایجاد اعتماد به نفس فرزند خود خیلی سریع تشخیص دهید.

به یاد داشته باشید، هر لحظه ارتباط و تشویق به کودکان کمک می‌کند تا در برقراری ارتباط توانمندتر شوند.

نتیجه گیری

اختلال ارتباط اجتماعی در کودکان یک چالش است  اما یک فرصت برای والدین نیز به حساب می‌آید. فرصتی برای درک عمیق‌تر فرزندان خود، پرورش آنها با عشق یا هدف بهتر و تجهیز بچه‌ها به خصوصیاتی که برای رشد اجتماعی و عاطفی نیاز دارند.

اگر مشکوک هستید که فرزندتان ممکن است SCD داشته باشد، منتظر نمانید. حمایت اولیه می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. متخصصان متعهد مرکز روانشناسی و مشاوره منکا اینجا هستند تا در این مسیر با شما همراه باشند. راهکارهای جامع و کودک محور آنها می‌تواند تفاوت معناداری در زندگی و آینده فرزند شما ایجاد کند.

سوالات متداول

1.    آیا اختلال ارتباط اجتماعی (پراگماتیک) در کودکان قابل درمان است؟

بله، با تشخیص زودهنگام و روش‌های درمانی مناسب، کودکان می‌توانند مهارت‌های ارتباط اجتماعی خود را به طور قابل توجهی بهبود بخشند.

2.    چه تفاوتی بین اختلال ارتباط اجتماعی و اوتیسم وجود دارد؟

اوتیسم شامل رفتارهای تکراری و چالش‌های رشدی گسترده‌تری است، در حالی که SCD مختص مشکلات زبان کاربردی خواهد بود.

3.    در چه سنی می‌توان اختلال پراگماتیک را در کودکان تشخیص داد؟

بیشتر موارد را می‌توان به طور قابل اعتمادی بین سنین ۴ تا ۶ سال تشخیص داد، اگرچه علائم ممکن است زودتر ظاهر شوند.

4.    آیا اختلال ارتباط اجتماعی بر هوش و یادگیری کودکان تأثیر می‌گذارد؟

خیر، کودکان مبتلا به SCD به طور معمول هوش طبیعی دارند. با این حال، این اختلال می‌تواند به دلیل مشکلاتی در همکاری، ارائه یا کار گروهی بر عملکرد تحصیلی آنها تأثیر بگذارد.

5.    چگونه می‌توان مهارت‌های ارتباط اجتماعی کودکان مبتلا به پراگماتیک را تقویت کرد؟

از طریق درمان، آموزش مهارت‌های اجتماعی، روال‌های منظم و فرزندپروری حمایتی، برنامه‌ها، بازی‌ها و ایفای نقش.

6.    آیا لجبازی در کودکان نشانه SCD است؟

لزوما اینطور نیست. لجبازی ممکن است از ناامیدی، اضطراب یا مشکل در درک انتظارات ناشی شود. با این حال، چالش‌های مداوم در برقراری ارتباط باید ارزیابی شوند.

آیا می‌توان کمرویی کودکان را با اختلال ارتباط اجتماعی اشتباه گرفت؟

بله، اما کمرویی به طور معمول وابسته به موقعیت است و با ایجاد حس راحتی بهبود می‌یابد. اختلال ارتباط اجتماعی پایدار است و بر عملکرد روزانه در موقعیت‌های مختلف تأثیر می‌گذارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه خواهید خواند:

مقالات دیگر

تاثیر پدران در تربیت، پرورش و زندگی کودکان به طرز چشمگیری تکامل یافته و در عصر حاضر پدران تنها نان‌آور خانه نیستند، بلکه در رشد عاطفی، اجتماعی و آموزشی فرزندان خود نقش پررنگی دارند. مطالعات اخیر نشان داده پدری فعال و حمایت‌گر به توسعه آینده کودکان خود کمک می‌کند اما سوال این است که چگونه پدر خوبی برای فرزندم باشم؟ برای درک درست از ویژگی های پدر خوب و تاثیر او بر تربیت کودک راهنمای زیر را تحت بررسی دقیق قرار دهید.
کاربر 7 - منکا
وبلاگ
3 ماه پیش