در چه سنی کودکان از لحاظ روانی آمادگی یادگیری زبان دوم را دارند؟

شروع سن یادگیری زبان انگلیسی در اروپا، به صورت مداوم در حال پایین­تر آمدن است. در سال ۲۰۲۰، شورای اروپا خواستار اقدامات گسترده­تر در ارتباط با «آموزش حداقل دو زبان خارجی از سنین بسیار پایین» با هدف بهبود تسلط بر مهارت­های اساسی مورد نیاز در آموزش زبان دوم شد. نسخه ۲۰۲۳ مرتبط با چگونگی و قوانین آموزش زبان­های تدریس شده در مدرسه در اروپا نشان داده است که حدود دو سوم سیستم­های آموزشی سن آموزش زبان دوم را کاهش داده است. اکنون، یادگیری حداقل یک زبان خارجی قبل از هشت سالگی در بیشتر سیستم­های آموزشی و حتی قبل از شش سالگی در چند سیستم آموزشی اجباری است.

در همین رابطه لازم به ذکر است  یک باور رایج این است که هرچه سن آموزش زبان دوم پایین­تر باشد، این زبان به شکل بهتری آموخته خواهد شد. دلیل این امر آن است که کودکان خردسال دارای ویژگی­های شناختی معینی در سنین پایین­تر هستند، ویژگی­هایی مانند انعطاف­پذیری بالاتر مغز و سایر مشخصات که آموزش و یادگیری زبان دوم را تسهیل میدهد.

دلیل دیگر این است که کودکان کوچکتر به روشی کاملاً متفاوت از کودکان بزرگتر یاد می­گیرند. آنها به طور ضمنی، از طریق تعامل، آهنگ و بازی، گوش دادن و تقلید صداها، زبان دوم را نیز مانند زبان مادری خود یاد می­گیرند.

علاوه بر این ها کودکان خردسال بازداری­های کمتری دارند و بدون نگرانی از قضاوت و اصلاح شدن، برای یادگیری ریسک بیشتری می­کنند. همچنین میل به برقراری ارتباط و تعامل با اطرافیان در آنها گسترده­تر بوده و درنتیجه ان تعاملات به میزان بالاتری نیز می­آموزند. به همین دلیل دانستن بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان بسیار اهمیت دارد.

مزایای یادگیری زبان دوم

بهبود مهارت­ حافظه:

مغز انسان قادر به ذخیره حجم عظیمی از اطلاعات است. این بدین معنا است که مغز ما می­تواند کتابخانه ­ای مملو از کتاب را به حافظه بسپارد و یا نام و چهره افرادی را که اخیراً یک یا دو بار ملاقات کرده­ایم را حفظ نموده و در آینده تشخیص دهد. یادگیری یک زبان خارجی، به خصوص در دوران کودکی، به ایجاد ارتباطات عصبی قوی‌تر بین نیمکره­ی راست و چپ مغز کمک می‌کند که منجر به ارتقاء هرچه بیشتر مهارت‌های حافظه می­شود.

در ادامه فراگیران با افزایش ظرفیت برای به خاطر سپردن اطلاعات، قادر خواهند بود امور روزمره­ی زندگی خود را بسیار ساده­تر و با تلاش کمتری به خاطر بسپارند. به همین دلیل است که کودکان دوزبانه در حل مسئله، برنامه­ریزی و توجه تمرکز عملکرد بسیار بالاتری دارند. شما به عنوان والد آگاه لازم است تا سن یادگیری زبان انگلیسی را به خوبی بدانید و برای فرزندتان برنامه ریزی کنید.

درک بهتر سایر فرهنگ­ ها:

یادگیری زبان دوم در سنین پایین به یادگیرندگان جوان کمک می­کند تا به میزان گسترده ­تری فرهنگ­ها و ارزش ­های دیگر را درک کنند. مطالعات نشان داده است که کودک دوزبانه با سهولت بالاتری می­تواند پیام فرهنگ ­های مختلف را درک نموده و مقاصد آنها را متوجه شود.

همچنین این کودکان دوزبانه گشودگی بالاتری نسبت به نژادها و ملیت‌های مختلف داشته و این تفاوت‌های بین فرهنگ‌های مختلف را به عنوان پدیده­ای مثبت و عادی می­پذیرند.

بهبود مهارت ­های گوش دادن:

اعتقاد بر این است که کودکی که در سنین پایین زبان دوم را فرا گرفته و این سن یادگیری زبان انگلیسی را انتخاب کرده است، از مهارت بالاتری در گوش دادن برخوردار است. این امر به آنها در یادگیری بهتر کمک کرده و درک سؤالات و پاسخ های اطرافیان را برای آنها آسان­تر می­سازد.

این کودکان می‌توانند نکات اصلی را در گفتار فرد جستجو کرده و بیشتر از آنچه می‌گویند درک نمایند. همچنین، آنها قادر هستند تا راحت­تر سخن دیگران را دنبال نموده و بازخورد بهتری به سخنان آنها داشته باشند.

اعتماد به نفس بالاتری یادگیرند­گان در آینده:

در ادامه پیدا کردن بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان  باید این نکته را مدنظر قرار دهدی که یادگیری زبان دوم در سنین پایین اعتماد به نفس بالاتری را برای یادگیری زبان­های بعدی به زبان­آموزان ارائه خواهد داد.

این امر به آنها کمک می­کند که گرامر، تلفظ و واژگان را به شکل بهتری درک کنند. آنها می­توانند از طریق زبان با سایرین ارتباط برقرار نموده و در نتیجه درک بهتری از دنیای اطراف خود داشته باشند، و پس از آن به میزان بیشتری مشتاق یادگیری زبان­های بعدی شوند. این امر می­تواند فرصت های بزرگی را برای آنها در آینده فراهم آورد.

سطح واژگان قوی تر و گسترده ­تر:

زبان آموزی که در طی دوران کودکی، موجب آن می­گردد که فرد دایره لغات بیشتری در اختیار داشته باشد. چنین کودکانی قادر خواهند بود بیشتر محتواهایی را که شنیده و بیان می­کنند، درک نموده و به شکل راحت­تری به زبانی که انتخاب می­کنند صحبت کنند. این کودکان همچنین تمایل گسترده­تری مبنی بر یادگیری لغات جدیدی دارند، که به آنها امکان افزایش واژگان و بهبود خزانه­ی لغات­شان را در آینده می­دهد. این مورد در مرکز استعدادیابی کودک نیز بسیار مورد توجه قرار میگیرد.

بهبود مهارت­ های اجتماعی:

زبان آموزانی که در سنین پایین­تر زبان دوم را یاد می­گیرند و سن یادگیری زبان انگلیسی در آنها پایین است، از مهارت­های ارتباطی و تعاملاتی بهتر و گسترده­تری در برقراری ارتباط و اجتماعی شدن برخوردار خواهد بود. به عنوان مثال، این افراد در گفت و گو از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار بوده و به شکل مطلوب­تری سایرین را درک می­نمایند.

مزایای یادگیری زبان دوم برای کودکان چیست؟

یادگیری زبان در سنین پایین تنها مزایای مرتبط با یادگیری زبان را به همراه ندارد. این امر همچنین می­تواند مهارت­های شناختی اصلی، از جمله استدلال، حل مسئله و حافظه را به همراه مهار­ های ارتباطی و بین فرهنگی تقویت نماید. نکته مهم این است که آهنگ­ها و نمایش­هایی که بخشی از یادگیری زبان هستند، موجب جذابیت یادگیری و کلاس­ها، و به طور بالقوه علاقه طولانی مدت و گسترده به زبان­های خارجی می­گردد.

با این حال، هرگز نباید فراموش کنید که کودکان بزرگتر نیز مزایای شناختی خاص خود را دارند. آنها تجربه زبانی و مهارت­های فرازبانی گسترده­تری دارند که کودکان خردسال از آن بی بهره هستند. این بدان معناست که آنها در مقابل کودکان کوچکتر، یادگیرندگان کارآمدتر واژگان و جنبه­ های ساختاری و معناشناختی زبان هستند.

در کلاس­های درس، با آموزش صریح قوانین یک زبان، در سنین بالاتر می­تواند بسیار بهتر و مناسب­تر باشد. تحقیقات زبان­شناختی نشان داده است که کودکان بزرگتر از سن ۱۱ سال در مقایسه با کودکان کوچکتر از هشت سال عملکرد بهتری در یادگیری زبان خارجی خواهند داشت.

اگرچه کودکان خردسال در نهایت به سطح صلاحیت زبان­شناختی بالاتری می­رسند، اما داده­ی قبلی نشان می­دهد که بلوغ شناختی بیشتر کودکان بزرگتر به آنها کمک می­کند تا از ورودی­های حتی محدود و اندک و دستورالعمل صریح به میزان کارآمدتری استفاده کنند.

آیا بهترین سن یادگیری زبان دوم برای همه کودکان یکسان است؟

 

با توجه به نکات بالا، و هنگامی که صحبت از یادگیری زبان دوم می­شود، شروع در سنین مختلف مزایای متفاوتی در بردارد. یادگیری از سنین پایین نقش بسیار اساسی در آموزش زبان­های خارجی دارد، اما همچنان بدین معنا نیست که یادگیری در سنین بالا ارزشی ندارد و بی­فایده است. با توجه به این موضوع، کمیسیون اروپا از رویکرد جامع‌تری برای آموزش و یادگیری زبان‌ دوم حمایت می‌کند که شامل تداوم آموزش زبان و حمایت از معلمان می­شود.

آیا کودکان که دو زبان را همزمان یاد گرفته اند، قدرت یادگیری بالاتری دارند؟

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که کودکانی که دو زبان را همزمان یاد گرفته‌اند ، ممکن است در برخی مهارت‌های زبانی مانند تلفظ، دانش واژگانی و قدرت گرامری برتری داشته باشند. همچنین این کودکان ممکن است در مسائل مربوط به تفکر و مهارت‌های اجتماعی نیز عملکرد بهتری داشته باشند.

اما این موضوع به عوامل مختلفی مانند میزان استفاده از هر یک از زبان‌ها، محیط زندگی و تعاملات اجتماعی کودک بستگی دارد. به همین دلیل نمی‌توان به طور قطعی گفت که کودکان دوزبانه قطعاً قدرت یادگیری بالاتری دارند، اما احتمالاً در برخی موارد می‌توانند درخشش نشان دهند.

کودکان دو زبانه چه ویژگی هایی دارند؟

کودکان دوزبانه با توجه به سن یادگیری زبان انگلیسی ممکن است ویژگی‌ها و مزایای مختلفی داشته باشند. برخی از ویژگی‌های معمول کودکان دوزبانه عبارتند از:

۱. انعطاف‌پذیری زبانی:

کودکان دوزبانه معمولاً انعطاف زبانی بیشتری دارند و قادرند بین دو زبان به راحتی جابجا شوند.

۲. توانایی‌های شناختی:

تحقیقات نشان داده است که کودکان دوزبانه ممکن است در مهارت‌های شناختی مانند حل مسئله، تفکر انتقادی و خلاقیت برتری داشته باشند.

۳. ارتباطات بین فرهنگی:

کودکان دوزبانه ممکن است توانایی برقراری ارتباط با افراد دیگر از فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف را داشته باشند.

۴. توانایی یادگیری زبان‌های دیگر:

زمانی‌که کودکان یک زبان دوم یاد می‌گیرند، توانایی آن‌ها برای یادگیری زبان‌های دیگر نیز افزایش می‌یابد.

۵. توانایی برقراری ارتباط میان‌فرهنگی:

کودکان دوزبانه ممکن است بهترین توانایی برای ارتباط میان‌فرهنگی را داشته باشند و از تجربیات فرهنگی متنوع بهره‌مند شوند.

به هر حال، ویژگی‌های کودکان دوزبانه ممکن است بسته به محیط زندگی، تجربیات فردی و جوامعی که در آنها بزرگ می‌شوند، متفاوت باشد.

کودکان خردسال چه برتری در یادگیری انگلیسی دارند؟

کودکان خردسال که در معرض یادگیری زبان انگلیسی هستند و بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان  رابرای یادگیری انتخاب کرده اند، ممکن است برتری‌های مختلفی داشته باشند. برخی از این برتری‌ها عبارتند از:

  1. انعطاف‌پذیری زبانی:

کودکان در سن خردسال برای یادگیری زبان‌های جدید بسیار انعطاف‌پذیر هستند. آن‌ها معمولاً به سرعت و با تسهیل اصطلاحات و نحوه استفاده از جملات جدید زبان را یاد می‌گیرند. اختلال گفتار و زبان در کودک در این مرحله به خوبی بهبود می یابد.

  1. تلفظ صحیح:

یادگیری زبان‌ها در سنین خردسالی می‌تواند به تلفظ صحیح و دقیق کمک کند، زیرا طی این دوره، سیستم صوتی کودکان هنوز در حال توسعه است.

  1. تسهیل یادگیری زبان‌های دیگر:

زمانی که کودکان در حال یادگیری زبان انگلیسی هستند، ممکن است توانایی آن‌ها برای یادگیری زبان‌های دیگر نیز افزایش یابد. در این قسمت اختلال یادگیری در کودکان می تواند یکی از بزرگترین چالش های مادران باشد.

  1. توانایی تفکر انتقادی:

یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند به کودکان کمک کند تا مهارت‌های تفکر انتقادی خود را تقویت کنند و این مهارت‌ها برای یادگیری دیگر موارد نیز مفید خواهد بود.

  1. توانایی برقراری ارتباط میان‌فرهنگی:

یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند به کودکان کمک کند تا بهترین توانایی برای برقراری ارتباط میان‌فرهنگی را داشته باشند و از تجربیات فرهنگی متنوع بهره‌مند شوند. به هر حال، این مزایا بستگی به شرایط محیطی، تجربیات فردی و تعاملات اجتماعی کودک دارد.

نتیجه گیری

بسیاری از کودکان ممکن است در جریان افزایش سن و انتقال بین سطوح تحصیلی با اختلالاتی در یادگیری زبان دوم مواجه شوند. این امر ممکن است ناشی از مشکلات موجود در بودجه، امکانات یا سایر مواد و مسائل آموزشی باشد. در فرایند زبان آموزی کودکان استعدادیابی کودکان توسط متخصصان می تواند بسیار کمک کننده باشد.

Comments (0)
Add Comment