اختلال اوتیسم چیست؟ علت ها و نشانه های طیف اتیسم
اختلال طیف اوتیسم (اتیسم) یک اختلال عصب تحولی است که بر نحوه تعامل افراد با دیگران، برقراری ارتباط، یادگیری و رفتار تأثیر میگذارد. اگرچه اوتیسم را در هر سنی تشخیص میتوان تشخیص گذاری نمود، اما به عنوان یک “اختلال رشدی” توصیف میشود، زیرا علائم معمولاً در ۲ سال اول زندگی ظاهر میشوند.
بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی در کودکان (DSM-5)، معیار تبیین شده توسط انجمن روانپزشکی آمریکا، افراد مبتلا به اوتیسم دارای نشانه های زیر هستند:
- مشکل در برقراری ارتباط و تعامل با افراد دیگر
- علایق محدود، کلیشه ای و رفتارهای تکراری
- علائمی که بر توانایی آنها برای عملکرد در مدرسه، کار و سایر زمینه های زندگی تأثیر میگذارد
اختلال اوتیسم چیست؟
اوتیسم به عنوان یک اختلال در سطح “طیف” شناخته میشود، زیرا تنوع گسترده ای در نوع و شدت علائمی که افراد تجربه می کنند وجود دارد.
افراد از هر جنس، نژاد، قومیت و پیشینه اقتصادی ممکن است به اوتیسم مبتلا شوند. اگرچه اوتیسم یک اختلال مادام العمر است، اما درمان ها و خدمات بهنگام میتوانند علائم و عملکرد روزانه فرد را بهبود بخشند. آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که همه کودکان غربالگری اوتیسم را دریافت کنند.
علائم و نشانه های اوتیسم در کودکان چگونه است؟
فهرست زیر نمونه هایی از انواع رفتارهای رایج در کودکان مبتلا به اوتیسم را نشان میدهد. همه افراد مبتلا به اوتیسم همه این رفتارها را ندارند، اما بیشتر آنها حداقل چندین مورد از رفتارهای ذکر شده در فهرست زیر را خواهند داشت.
نقص در زمینه رفتارهای ارتباطی / تعامل اجتماعی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- برقراری تماس چشمی کم یا ناسازگار: به نظر میرسد که به افرادی که صحبت میکنند نگاه نمیکند یا به آنها گوش نمیدهد.
- به اشتراک گذاشتن علاقه، احساسات، یا لذت بردن از اشیا یا فعالیتها به ندرت اتفاق میافتد. (از جمله اشاره مکرر به دیگران یا نشان دادن اشیاء به دیگران)
- پاسخ ندادن یا تاخیر در پاسخ به نام خود یا سایر درخواست های شفاهی برای جلب توجه
- داشتن مشکل در مکالمه دو سویه: غالباً بدون توجه به علاقمندی دیگران یا بدون دادن فرصتی برای پاسخگویی به دیگران در مورد موضوع مورد علاقه صحبت میکنند.
- حالات چهره، حرکات و ژستهایشان با آنچه درموردش صحبت میکنند، مطابقت ندارد.
- داشتن لحن غیرمعمول که ممکن است شبیه به آواز خواندن یا صاف و ربات مانند به نظر برسد.
- داشتن مشکل در درک دیدگاه شخص دیگر یا ناتوانی در پیش بینی یا درک اقدامات دیگران
- دشواری در تنظیم رفتارها با موقعیتهای اجتماعی
- مشکلات مشارکت در بازیهای تخیلی یا دوست یابی
- تکرار برخی رفتارها یا داشتن رفتارهای غیرعادی، مانند تکرار کلمات یا عبارات (رفتاری به نام اکولالیا)
- داشتن علاقه شدید ثابت به موضوعات خاص، مانند اعداد، جزئیات یا حقایق
- نشان دادن علایق بیش از حد متمرکز، مانند علاقه به اشیاء متحرک و صدادار یا قسمتهایی از اشیاء
- حساسیت بالا و ناراحتی از تغییرات جزئی در یک روال و مشکل در انتقال
- در مقایسه با سایر افراد نسبت به ورودیهای حسی، مانند نور، صدا، لباس یا دما حساستر یا کمتر حساس هستند.
- کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است مشکلات خواب و تحریکپذیری را نیز تجربه کنند.
کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم ممکن است نقاط قوت زیادی نیز داشته باشند، از جمله:
- توانایی یادگیری امور با جزئیات و به خاطر سپردن اطلاعات برای مدت طولانی
- یادگیری قوی دیداری و شنیداری
- عملکرد عالی در ریاضیات، علوم، موسیقی یا هنر
علت ابتلا به اوتیسم در کودکان چیست؟
محققان علل اولیه اوتیسم را نمیدانند، اما مطالعات نشان میدهد که ژنهای یک فرد میتوانند همراه با جنبههایی از محیط زندگیشان به گونهای بر رشد تأثیر بگذارند که منجر بهابتلای او به اختلال طیف اوتیسم شود. برخی از عواملی که با افزایش احتمال ابتلا به اختلال طیف اوتیسم مرتبط هستند عبارتند از:
- داشتن یک خواهر یا برادر مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
- داشتن والدین مسن
- داشتن شرایط ژنتیکی خاص (مانند سندرم داون یا سندرم X شکننده)
- داشتن وزن بسیار کم هنگام تولد (نارسی یا زودرسی)
تشخیص اختلال طیف اوتیسم:
ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی با ارزیابی رفتار و رشد یک فرد اوتیسم را تشخیص میدهند.اختلال طیف اوتیسم معمولاً از ۱ تا ۲ سالگی قابل تشخیص است. نکته مهم این است که در اسرع وقت به دنبال ارزیابی و تشخیص اختلال باشید. اختلال طیف اوتیسم هرچه زودتر تشخیص داده شود، درمانها و خدمات نیز زودتر شروع میشود.
تشخیص اختلال اوتیسم در کودکان خردسال:
تشخیص در کودکان خردسال اغلب یک فرآیند دو مرحله ای است.
مرحله ۱: غربالگری رشد عمومی در طول معاینات کودک
هر کودکی باید در طول دوران کودکی اولیه توسط یک متخصص اطفال معاینه شود. آکادمی اطفال آمریکا توصیه میکند که همه کودکان در ویزیتهای ۹، ۱۸، و ۲۴ یا ۳۰ ماهه کودکان، با غربالگریهای خاص اوتیسم، و در ویزیتهای ۱۸ و ۲۴ ماهه کودکان، غربالگری تاخیر رشدی را دریافت کنند. . اگر کودک احتمال ابتلا به اوتیسم یا مشکلات رشدی بیشتری را داشته باشد، ممکن است ارزیابیهای گستردهتری را دریافت کند. کودکانی که احتمال ابتلای آنها به اختلال طیف اوتیسم بالاتر باشد، عمدتا شامل کسانی میشوند که یکی از اعضای خانواده آنها مبتلا به اوتیسم است، برخی افرادی که به طور معمول رفتارهای موجود در اختلال اوتیسم را از خود نشان میدهند، به احتمال زیاد والدین مسنتری دارند، دارای شرایط ژنتیکی خاصی هستند، یا دارای وزن بسیار پایین هنگام تولد هستند.
در نظر گرفتن تجربیات و نگرانی های مراقبین بخش مهمی از فرآیند غربالگری برای کودکان خردسال است. متخصصین این حوزه ممکن است درباره رفتارهای کودک سؤالاتی بپرسند و آن پاسخها را در ترکیب با اطلاعات ابزارهای غربالگری اوتیسم و مشاهدات بالینی کودک ارزیابی کنند.
اگر کودکی در طی فرآیند غربالگری تفاوت های رشدی در رفتار یا عملکرد خود نشان دهد، متخصص ممکن است کودک را برای ارزیابی بیشتر ارجاع دهد.
مرحله ۲: ارزیابی تشخیصی
تشخیص بهنگام کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم موضوع بسیار مهمی است، زیرا این امر نقاط قوت و چالشهای منحصر به فرد آنها را نمایان خواهد کرد. تشخیص زودهنگام همچنین میتواند به مراقبین دربارهی تبیین مناسبترین نوع خدمات، برنامههای آموزشی و رفتاردرمانی برای فرزندشان کمک کند.
تیمی از ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی که تجربه تشخیص اوتیسم را دارند، ارزیابی تشخیصی را انجام خواهند داد. این تیم ممکن است شامل متخصصان مغز و اعصاب کودک، متخصصان اطفال، آسیب شناسان گفتار و زبان، روانشناسان و روانپزشکان کودک، متخصصان آموزشی و کاردرمانگران باشد.
ارزیابی تشخیصی شامل موارد زیر است:
- معاینات پزشکی و عصبی
- ارزیابی تواناییهای شناختی کودک
- ارزیابی تواناییهای زبانی و گفتار کودک
- مشاهده رفتار کودک
- گفتگوی جامع و مصاحبه با مراقبان کودک در مورد رفتار و رشد کودک
ارزیابی مهارت های متناسب با سن مورد نیاز برای انجام فعالیت های روزانه به طور مستقل، مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن و توالت کردن
از آنجایی که اوتیسم یک اختلال پیچیده است که گاهی همراه با سایر بیماری ها یا اختلالات یادگیری رخ میدهد، ارزیابی جامع ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:
- آزمایشات خون
- تست شنوایی
ارزیابی ممکن است منجر به تشخیص رسمی و توصیه هایی برای درمان شود!
روش های درمانی اوتیسم در کودکان
درمان اوتیسم در کودکان باید در اسرع وقت بلافاصله پس از تشخیص آغاز شود. درمان زودهنگام بسیار مهم است، زیرا مراقبت و خدمات مناسب و بهنگام میتواند مشکلات افراد را کاهش داده و در عین حال به آنها کمک کند تا بر روی نقاط قوت خود و یادگیری مهارتهای جدید تمرکز کنند.
کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است با طیف وسیعی از مشکلات روبرو شوند، به این معنی که درمان واحدی برای اوتیسم وجود ندارد. همکاری نزدیک با یک متخصص بخش مهمی از یافتن ترکیب مناسب درمان و خدمات است.
- دارو
یک متخصص ممکن است برای درمان علائم خاص دارو تجویز کند. با دارو، فرد مبتلا به اوتیسم ممکن است مشکلات کمتری با موارد زیر داشته باشد: - تحریکپذیری
- پرخاشگری
- رفتار کلیشه ای
- بیشفعالی
- مشکلات توجه
- اضطراب و افسردگی
- مداخلات رفتاری، روانشناختی و آموزشی
افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم ممکن است به یک متخصص ارجاع داده شوند که در ارائه مداخلات رفتاری، روانی، آموزشی یا مهارتسازی تخصص دارد. این برنامه ها اغلب بسیار ساختارمند و فشرده هستند و ممکن است مراقبان، خواهران و برادران و سایر اعضای خانواده را شامل شوند. این برنامهها ممکن است به افراد مبتلا به اوتیسم کمک کند:
- مهارتهای اجتماعی، ارتباطی و زبانی را بیاموزند.
- رفتارهایی که در عملکرد روزانه اختلال ایجاد میکنند را کاهش دهند.
- نقاط قوت را افزایش دهند یا نقاط عطف جدیدی بسازند.
- مهارتهای کلیدی را برای زندگی مستقل بیاموزند.
درمورد درمان اوتیسم در کودکان بیشتر بدانید:
درمانهای کنونی برای اختلال طیف اوتیسم (ASD) به دنبال کاهش علائمی هستند که با عملکرد روزانه و کیفیت زندگی تداخل میکنند. اوتیسم روی هر فرد متفاوت تأثیر میگذارد، به این معنی که افراد مبتلا به اوتیسم دارای نقاط قوت و چالشهای منحصر به فرد و نیازهای درمانی متفاوتی هستند.
درمانها میتوانند در محیطهای آموزشی، بهداشتی، اجتماعی یا خانگی یا ترکیبی از این محیطها انجام شوند. نکته مهم این است که ارائه دهندگان با یکدیگر و فرد مبتلا به اوتیسم و خانوادهاش ارتباط برقرار کنند تا اطمینان حاصل شود که اهداف و پیشرفت درمان مطابق انتظارات است.
همانطور که افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم از مدرسه خارج میشوند و به دوران بزرگسالی میرسند، خدمات گستردهتر میتواند به بهبود سلامت و عملکرد روزانه کمک کند و مشارکت اجتماعی و تعاملاتی را تسهیل کند. در برخی موارد، ممکن است به حمایتهایی برای ادامه تحصیل، تکمیل آموزش شغلی، یافتن شغل و مسکن و حمل و نقل ایمن نیاز باشد.
انواع روش های درمان اختلال اوتیسم در کودکان
انواع مختلفی از درمان ها وجود دارد. این درمانها به طور کلی میتوانند به دسته های زیر تقسیم شوند، اگرچه برخی از درمان ها بیش از یک رویکرد را در برمیگیرند:
- رفتاری
- رشدی
- آموزشی
- اجتماعی-تعاملاتی
- فارماکولوژیک
- روانشناختی
- مکمل و جایگزین
– رویکردهای رفتاری
رویکردهای رفتاری با درک آنچه قبل و بعد از رفتار اتفاق میافتد، بر تغییر رفتارها تمرکز می کنند. رویکردهای رفتاری بیشترین شواهد را مبنی بر اثربخشی درمان علائم اختلال طیف اوتیسم دارند. این روش درمانی به طور گسترده ای در بین مربیان و متخصصان مراقبت های بهداشتی پذیرفته شده بوده و در بسیاری از مدارس و کلینیکهای درمانی استفاده مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از الگوهای درمان رفتاری قابل توجه برای افراد مبتلا به اوتیسم، تحلیل رفتار کاربردی (ABA) نامیده میشود،. ABA رفتارهای مطلوب را تشویق کرده و از بروز رفتارهای نامطلوب برای بهبود مهارت های مختلف جلوگیری میکند.
– رویکردهای تحولی
رویکردهای رشدی بر بهبود مهارتهای رشدی خاص، مانند مهارتهای زبانی یا مهارتهای فیزیکی، یا طیف وسیعتری از تواناییهای رشدی به هم پیوسته تمرکز دارند. رویکردهای رشدی اغلب با رویکردهای رفتاری ترکیب میشوند.
رایج ترین درمان رشدی برای افراد مبتلا به اوتیسم، گفتاردرمانی است. گفتاردرمانی به بهبود درک و استفاده فرد از گفتار و زبان کمک میکند. برخی از افراد مبتلا به اوتیسم به صورت کلامی ارتباط برقرار میکنند. برخی دیگر نیز ممکن است از طریق استفاده از علائم، حرکات، تصاویر یا یک دستگاه ارتباط الکترونیکی ارتباط برقرار کنند.
کاردرمانی مهارتهایی را آموزش میدهد که به فرد کمک میکند تا حد امکان مستقل زندگی کند. این مهارتها ممکن است شامل لباس پوشیدن، غذا خوردن، حمام کردن و ارتباط با افراد دیگر باشد. کاردرمانی همچنین می تواند شامل موارد زیر باشد:
- درمان یکپارچگی حسی برای کمک به بهبود پاسخها به ورودیهای حسی که ممکن است کمتر یا بیشتر از محدودهی طبیعی باشند.
- فیزیوتراپی می تواند به بهبود مهارت های فیزیکی مانند حرکات ظریف انگشتان یا حرکات بزرگتر تنه و بدن کمک کند.