راهکارهای مقابله با دعوای بچه ها در مدرسه

0 1,830

بر اساس گزارش مرکز ملی آموزش، تا سال ۲۰۱۶، بیش از ۲۰ درصد دانش آموزان گزارش کرده ­اند که حداقل یک بار مورد آزار و اذیت قرار گرفته ­اند. این یک آمار بسیار خیره کننده است؛ چرا که بایستی به خاطر داشت قلدری و مورد آزار قرار گرفتن در مدرسه تاثیر بسزایی در عملکرد تحصیلی و پیشرفت آموزشی دانش ­آموزان خواهد داشت. کودکان هدف اغلب از عملکرد ضعیف در مدرسه، مشکلات خواب، استرس در کودکان و افسردگی رنج می­برند. بایستی به خاطر داشته باشیم که دانش‌آموزانی که قلدری می­کنند در معرض خطر بسیار بیشتری برای مسائلی نظیر بروز رفتار خشونت‌آمیز تا سوء مصرف مواد در طول دوران بزرگسالی خواهند بود.

روش مقابله با دعوای بچه ها در مدرسه

اما شما به عنوان والد یا مربی چه نقش تاثرگذاری خواهید داشت؟ چگونه می‌توانید جو کلاسی را فراهم، ایجاد و تقویت کنید تا از قلدری جلوگیری کند، و توما مداخلاتی را نیز در دستور کار قرار دهید که رفتار را در مراحل ابتدایی آن متوقف کند؟ برای ارائه این شش راهکار برای جلوگیری از دعوای بچه ها در مدرسه با متخصصان آموزش و مشاوران سلامت روان صحبت نمایید.

  • مهربانی و همدلی را به کودکان آموزش دهید.

وقتی دانش‌آموزان قادر باشند که از مناظر و دیدگاه ­های متنوعی با ایده‌ها و مشکلات برخورد کنند، کمتر نسبت به دیگران قلدری خواهند داشت. دانش­آموزان بایستی از سنین پایین، در فعالیت­هایی مشارکت کنند که یادگیری اجتماعی-عاطفی را در آنها تقویت نماید. به عنوان یک معلم، راه ­هایی را بیابید که به کودکان در درک هویت خود و دیگران کمک نموده و آنها را در این مسیر همراهی نمایید.

برای انجام این کار نیازمند همدلی و مهربانی هستید، دو مهارتی که مربیانی مانند سوزان پترسون، که یک دوره پیشگیری از آزار و اذیت سایبری را در دانشگاه لزلی رهبری می‌کند، معتقدند می‌توان آنها را به طور موثری به کودکان آموزش داد. پترسون می­گوید: «همدلی توانایی قرار دادن خود به جای دیگران است و معلمان باید این مهارت را در برنامه درسی خود جای دهند. ما باید از همان ابتدا فعالیت­ های آموزشی موثر و مرتبط با شخصیت­شناسی را در دستور کار خود با کودکان قرار دهیم تا بچه ­ها بدانند که خودشان چه کسانی هستند، شخصیت دیگران چگونه است و جایگاه آنها در جهان چیست.”

یکی از راه‌های انجام این کار این است که بچه‌ها را دور هم جمع نموده و درباره تفاوت‌هایشان با یکدیگر صحبت کنند. به آنها اجازه دهید حل تعارض را تمرین نموده، مشکلات را حل کرده و درک خود را از اطرافیانشان ایجاد نمایند.

دعوا در کودکان در مدرسه
  • ایجاد فرصت­های تعاملاتی و ارتباطی

پرورش حس حضور و تعامل در اجتماع در کلاس درس شما می­تواند موجب کاهش بروز قلدری و بهبود مهارت­های حل مساله در کودکان گردد. تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که کودکان حضور در جمع و احساس تعلق را تجربه می­نمایند، بهتر می‌توانند قلدری و تعارضات را مرتفع و حل نمایند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که آموزش دانش‌آموزان به صحبت در هنگام مشاهده رفتار قلدری و موضع‌گیری مناسب در برابر آن، می‌تواند مواجهه ناکارآمد با موقعیت‌های قلدری در  آینده را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد. این میتواند تاثیر چشمگیری در جلوگیری از دعوای بچه ها در مدرسه داشته باشد

نانسی بردال، که برنامه درسی پیشگیری از قلدری را در مدارس دولتی نیوتن ایجاد و اجرا کرد، بر این باور است که: «همه چیز مربوط به ارتباط و چگونگی برقراری ارتباط و تعامل است. “هنگامی که دانش آموزان احساس می­کنند با همسالان خود، مدرسه و جامعه در ارتباط و تعامل هستند، عملکرد مطلوب­تری خواهند داشت.”

  • از کلاس درس، و با ایجاد مکانی امن برای دانش آموزان شروع کنید تا امکان خود ابرازگری، دیده و شنیده شدن برای آنها فراهم آید.

توانایی ­های دانش آموزان را در زمینه حمایت از خود و دیگران پرورش دهید. هم­زمان نیز خارج از محیط کلاس، فرصت‌هایی را برای تقویت مثبت و در جریان کمک به دانش‌آموزان برای درگیر شدن در فعالیت‌های بعد از مدرسه، که با سرگرمی‌ها و علایق آنها هماهنگ است، تسهیل کنید.

  • رفتارهای محرک را شناسایی کنید.

محققان دریافته‌اند که رفتارهای بسیار ساده ­ای وجود دارند که اغلب می‌توانند نشانه‌ای از الگوهای آغازین فرآیند قلدری باشد. این شاخص‌ها که «رفتارهای محرک یا ورودی» نامیده می‌شوند، اغلب توسط مربیان متخصص و بسیار آموزش دیده ، شناسایی می­شوند. تشخیص این رفتارها ممکن است دشوار باشد. اما، اگر بتوانید آنها را در زمان مناسب تشخیص دهید، احتمال پیشگیری از بروز قلدری و همچنین دعوای بچه ها در مدرسه  افزایش خواهد یافت. در اینجا برخی از رفتارهای کلیدی ارائه شده است که باید به آنها توجه داشته باشید:

  • پلک زدن پشت سر هم
  • خیره شدن طولانی مدت
  • بازگشت به عقب
  • بی رحمانه خندیدن/تشویق دیگران به خندیدن
  • نام بردن یا نام­گذاری با اسامی نامناسب
  • نادیده گرفتن یا حذف کردن
  • ایجاد آسیب فیزیکی
  • جاسوسی
  • تعقیب کردن
  • از هنر و سازه­ های هنری استفاده کنید.

هنر می تواند ابزار قدرتمندی برای تقویت تعامل مطلوب با کودکان و جوانان و ایجاد ظرفیت در جهت نگاه از مناظر و دیدگاه­های مختلف در آنها باشد. مربیان می­توانند از ابزارهایی نظیر نمایش، ادبیات و هنرهای تجسمی به عنوان وسیله ­ای برای گفتگو، با دانش آموزان استفاده نمایند. اریکا داوز، استاد سوادآموزی دوران کودکی در لزلی، این کار را با استفاده از کتاب داستان انجام می­دهد. او با این کار ابتدا به دنیای کودک نزدیک شده و پس از آن رفتارهای او را تعدیل می­نماید.

داوز پس از خواندن داستان برای کودکان، فضایی دایره­وار را برای آنها فراهم نموده تا به تعامل و تبادل نظر پرداخته و دیدگاه­ های یکدیگر را بررسی نمایند.

  • باند بازی در مدارس را به حداقل برسانید.

این حقیقتی است که بیشتر معلمان صحبت کردن درباره­ی آن را برنمی­تابند. در بسیاری از مدارس، هسته اصلی قلدری خود معلمان و مربیان هستند. پترسون می­گوید: «در دوره‌هایی که تدریس می‌کنم، دانش‌آموزانم به من می‌گویند که از سوی دیگر معلمان، معاونان مدیر و مدیران بخش‌ها مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. و این امری بسیار رعب­آور و شوکه کننده است. بنابراین در ابتدا به حذف قلدری در بزرگسالان و سپس دانش­آموزان بپردازید.

مجموعه منکا

موسسه استعدادیابی کودکان منکا معتقد است، هر کودک مانند بوم نقاشی سفیدی است که بخش مهمی از این بوم به دست والدین نقاشی خواهد شد.

تیم منکا در تلاش است با افزایش آگاهی والدین، قدم مهمی در جهت خلق نقاشی هر چه زیباتر بردارد و در این مسیر با ارائه مشاوره توسط متخصصان مجرب و برگزاری دوره های آموزشی برای والدین و البته با فراهم سازی دوره ها و امکانات ویژه برای استعدادیابی کودکان، والدین آگاه را به بهترین شکل همراهی کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.